mandag den 15. juni 2009

Vektorgrafik: Inkscape

Jeg prøvede første gang Inkscape, som er et program til at lave skalerbar vektorgrafik ala Adobe Illustrator, for snart fem år siden. Inkscape er Open Source, og dengang var projektet på et meget tidligt stadie. Det fungerede, men det var omstændigt, så Adobe's kreative suite blev fortsat foretrukket, selvom der indeni mig lurede en lille drøm om ene og alene at forsyne mig med grafik gennem GIMP, Inkscape, Blender m.fl. en dag.

Nu kom jeg så igen til at falde over Inkscape, og jeg skal love for at der er sket ting og sager med brugervenligheden siden sidst. Nu er programmet jo pludselig til at gå til, og resultaterne taler for sig selv. Jeg vil næsten vove at påstå at der ikke er noget du ikke kan i Inkscape anno 2009.

Så er du til 3d vektorgrafik, eller mangler du et godt program til at tegne logoer i, som oven i købet er gratis, ja så kan jeg varmt anbefale at du prøver Inkscape inden du investerer tusindevis af kroner i et Adobe produkt eller lignende.

Det der næsten er aller smartest i Inkscape er den kæmpe samling af "stamp collections" der findes rundt omkring på nettet, og som hele tiden vokser sig større med hjælp fra frivillige kreative sjæle over hele kloden. En stamp collection er en samling ikoner/grafikelementer, som typisk kredser om et bestemt emne. Det kan for eksempel være at du vil tegne et kort, og så skal bruge en samling med alt hvad der til hører af bygninger, træer, skilte, veje osv. Det finder du let til Inkscape!

Alt i alt en fantastisk applikation, som altså er helt gratis. I videoen her nedenfor kan du se en lille præsentation for begyndere. Tak til ForcetD for den fine tutorial.



Du kan læse mere om Inkscape og downloade programmet på den officielle hjemmeside:
http://www.inkscape.org/

God fornøjelse - happy rendering!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar